Saturday, November 1, 2014

Projek Tahun Akhir

Hari ini saya nak letak gambar-gambar projek tahun akhir saya.
Course tu saya ambil pada tahun lepas lagi.
Semasa saya berada di semester 6 dan 7 pengajian.

Banyak kenangan yang tercipta disebalik gambar-gambar ini.
Ada manis, pahit, masam, payau, etc and etc.
Bercampur-baur.

Macam-macam yang saya kutip dan belajar.
Selain ilmu teori dan praktikal sains, saya belajar mengenal sifat sebenar manusia.
Juga erti sebuah persahabatan.
Dan persaingan.

:)

Jom tengok gambar dibawah

I
I
I
V


Ini sample yang saya guna. 
Sejenis buah yang banyak terdapat dikepulauan Borneo.
Kebanyakan orang mengenalinya sebagai buah Belimbing Dayak.
Dan saintis menggelarnya sebagai Baccaurea angulata fruit.


Memandangkan buah ini jenis yang bermusim, 
saya guna dua teknik pengeringan.
Pertama seperti gambar diatas ini ialah oven-drying method.


Dan yang kedua ini ialah freeze-drying method.


Ini sample produk berbentuk fine powder yang saya dapat untuk diekstrak.
Hasil selepas diblend dan disieve.


Inilah proses mengekstrak sample saya.
Saya guna soxhlet apparatus untuk tujuan ini.


So, inilah hasilnya yang saya dapat.
Crude extract of whole fruit.
.
.
.
.
.

Projek saya tidak berakhir disini.

Selepas itu, saya kena test aktiviti antioksidan ekstrak pula.
Guna FRAP, DPPH, ABTS, TFC and TPC tests.

Dan inilah kerja-kerja menge'test' tersebut.
(Sila layan gambar-gambar dibawah)





















Sekian :)


No comments:

Post a Comment